روش هایی برای تشخیص لوازم آرایشی اصل از تقلبی

Last Update: ۱۳۹۷/۰۹/۲۸ ۱۲:۲۲| تعداد بازدید: 17

روش هایی برای تشخیص لوازم آرایشی اصل از تقلبی

افرارد سود جو و شیاد همواره در کمین بازارهای موفق و کسب و کارهای معروف نشسته اند. هر چقدر بازاری داغ تر و برندی پیشتاز تر باشد برای متقلبان جذاب تر ،و به تبع آن کپی اجناس آن بیشتر است.ایران داری رتبه هفتم مصرف محصولات آرایشی در جهان و البته رتبه دوم در منطقه خاورمیانه است  و همین تجارت میلیارد دلاری لوازم آرایش باعث ورود اکثر برندهای معروف و لاکچری این صنعت و به دنبال آن اجناس کپی و تقلبی این برندها به بازار کشور شده است. امروزه خرید لوازم آرایش اصلی برای مصرف کننده به چالش تبدیل شده است . که در اینجا به چند روش کلی برای تشخیص لوازم آرایش اصل از تقلبی اشاره می کنیم:

  • خرید از مراکز معتبر و تخصصی

اولین راه برای اطمینان از اصل بودن لوازم آرایشی خرید از فروشگاه و فروشنده معتبر و شناخته شده است. فرقی نمیکند این فروشگاه فیزیکی باشد یا آنلاین شما بسته به سلیقه و وقت خود می توانید هر یک را انتخاب نمایید.

  • دارا بودن برچسب کنترل اصالت وسلامت کالا

برچسب کنترل اصالت وسلامت کالا پس از طی مراحلی (ازجمله بازرسی ازشرکت های تولید کننده ، نمونه برداری وانجام آزمایشات وصدور ومجوز ورود از وزارت بهداشت )صادر می گردد. ودارا بودن برچسب نشان دهنده اطمینان از ازاصالت وسلامت محصول می باشد.

  • به کیفیت چاپ و بسته بندی دقت کنید

یکی از ساده ترین روشهای تشخیص لوازم آرایش اصل از تقلبی جهت شناسایی اصل از تقلبی دقت به کیفیت چاپ روی خود کالا و بسته بندی است . از آنجا که کپی کارها امکان دسترسی به دستگاه های مدرن چاپ را ندارند نوشته ها مخصوصا اگر با فونت ریز باشد نا خوانا و غیر واضخ در پاره ای از موارد اقدام به چاپ نوشته با فونت دیگر و بزرگتری میکنند رنگ تصاویر و پس زمینه بسته بندی اکثر مواقع تغییر کرده و از شفافیت  برخوردار نیست . به پوکه محصول هم دقت کنید عمدتا کپی ها از جنس پلاستیک  نامرغوبی استفاده کرده و قالبهای آنها  در سطح پوکه نا همواری هایی را به جا میگذارند.بعضا درب ها بر روی پوکه ها چفت نمی شوند و هوا به داخل نفوذ میکند و در محصولاتی چون ریمل به کیفیت برس و فرچه ها نگاه کنید زمانی که فرچه را از پوکه خارج میسازید باید کاملا جذب باشد اما به راحتی نیز خارج گردد.

                                            

  • به وزن و رنگ بندی دقت کنید

حتما وزن محصول و رنگ آن را در یک وب سایت معتبر بررسی کنید و مشخصات محصول را با آن تطابق دهید مثلا رنگ شماره ۰۴ یک کرم پودر از یک برند و یک مدل همیشه یکسان است در حالی که لوازم آرایشی تقلبی در بیشتر مواقع نمی توانند رنگ و شفافیت کالا اصلی را تولید کنند همچنین شرکت های معتبر حداقل تلورانس را (نزدیک به صفر) در وزن دارند و آن را هم روی بسته بندی ذکر میکنند بنابراین این مورد هم دقت کنید و اگر با در نظر گرفتن تلورانس وزن اعلام شده سازنده مغایرتی مشاهده کردید از خرید اجتناب کنید.

  • به بافت مواد، رنگ و بو دقت کنید

این را میتوان مهمترین و جامع ترین اصل در شناخت محصولات آرایشی دانست که البته نیاز به کمی تجربه کسب کردن و بررسی محصولات اصل دارد. تمام محصولات آرایشی ، ریمل،رژ لب ، کرم پودر،پنکیک و غیره باید داری بافت یکدست و منسجم باشند به طوری که تمام ذرات و محتویات  و مواد تشکیل دهنده دارای ذرات یک اندازه و یک رنگ باشند تنها تعداد معدودی از محصولات به واسطه ماهیت خود میتوانند از این اصل خارج باشند(مانند: بعضی سایه ها و یا رژ گونه ها رنگی که در آنها چند رنگ به کار رفته ).توجه کنید محصولات اوریجینال هرگز بوی بد ،تند و زننده ای ندارند مگر اینکه مدتها از تاریخ مصرف آنها گذشته باشد.همچنین در نظر داشته باشید محصولات اصلی دارای بافت سبکی هستند و هرگز بر روی پوست در زمان کوتاهی حداقل ۶ ساعت تغییر رنگ نمیدهند یا به اصلاح نمی ماسند و یا محصولاتی چون ریمل ،خط چشم و سایه ها بخاطر انسجام مواد به خودی خود نمی ریزند و پخش نمی شوند.

  • به تسترهایی که فروشنده ارائه میدهد اطمینان نکنید

یکی دیگر از روشهای تشخیص لوازم آرایش اصل از تقلبی میتواند تست محصول روی پوست خود باشد که البته این کار تنها زمانی مفید است که اولا چنانچه قرار است کرم پودری  را تست کنیم مقداری از همان تیوپ را  بر روی پوست بازو اندازه یک سکه  بگذارید و مدت ۲۴ ساعت صبر نماییم  و ضمن  اطمینان از اینکه آلرژی بوجود نیاید از ماندگاری محصول اطمینان حاصل گردد اما بعضا به اشتباه  از این روش در مغازه استفاده میشود به طوری  که با تست جذب و پوشش دهی آن را بسنجند اما این کار اصلا لازم نیست زیرا تنها کپی های خیلی بد را میشود شناسایی کرد که از روی ظاهر بیرونی هم مشخص است . و در آخر اینکه ممکن است فروشنده از یک محصول اصلی به عنوان تستر استفاده نماید اما محصول خریداری شده کپی باشد که لازم است  در هر صورت  از تست  خودداری کنید زیرا نه تنها چیزی عاید شما نمی شود که اساسا این کار بهداشتی نیست و ممکن است به بیماری پوستی منجر گردد. تست و استفاده از استند تنها به منظور شناخت رنگ آن هم برای مصرف شخصی میباشد.

  • قیمت و تخفیفات

آنچه را که باید بدانیم این است که محصولات آرایشی اصلی دارای قیمت مصوب و نسبتا بالایی هستند و در برندهای لوکس تر، قیمت به مراتب افزایش می یابد .در لوازم آرایش فروشنده هرگز قادر نیست که به قیمت قابل توجهی پایین تر آنها را عرضه کند و هر زمان با چنین تخفیفاتی نسبت به فروشندگان دیگر مواجه شدید شک کنید.تنها در یک زمان آن هم تا حدی تخفیف توجیه پذیر است همانطور که میدانیم محصولات آرایشی دارای تاریخ انقضا بین دو تا سه سال هستند و در مواقعی که کمتر از یک سال اعتبار مصرف کالا باقی مانده باشد ممکن است فروشگاهی چنین طرحی را در فروش اعمال کند. هرگز به ادعا هایی از قبیل تغییر شغل و یا اینکه خود مستقیم وارد کرده ام گوش ندهید.و همواره پارامتر قیمت را جزو روشهای تشخیص لوازم آرایش اصل از تقلبی مدنظر بگیرید.