تنها مكان مجاز عرضۀ مكمل‌هاي غذايي و ورزشي داروخانه‌‌ها هستند

تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۱۰/۰۵ ۰۸:۱۲ | تعداد بازدید: 17

سرپرست مدیریت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه گفت: طبق ضوابط سازمان غذا و دارو تنها مكان مجاز عرضۀ مكمل‌هاي غذايي و ورزشي داروخانه‌ها هستند و از خرید هرگونه مکمل در مکانی به‌جز داروخانه اکیدا خودداری شود.

دکتر شیما نصراله‌الحسینی در بازرسی مشترک کارشناسان این مدیریت و معاونت بهداشت که از 33 باشگاه بدن‌سازی سطح شهرستان صورت گرفت اظهار داشت: گسترش روزافزون باشگاه‌های بدن‌سازی در کشور، حکایت از استقبال افراد جوان و نوجوان جامعه به این رشتۀ ورزشی دارد اما نکته‌ای که نباید از آن غافل شد ورود مکمل‌های ورزشی از نوع تقلبی و قاچاق به محیط باشگاه‌های بدن‌سازی است.

وی افزود: تجویز نابه‌جای مکمل‌‎ها توسط افراد غیر متخصص، وجود انواع مکمل‌های قاچاق و تقلبی و عرضۀ آنها در مکان‌هاي غير مجاز، تبليغات غير واقعي توسط افراد سودجو و ناآگاهي قشر نوجوان، جوان و ورزشکاران جامعه از عوارض جبران‌ناپذير مصرف مکمل‌ها مي‌تواند جامعه را روز‌به‌روز به مصرف اين مواد وادار کند که عواقب جبران‌ناپذيری را به‌دنبال خواهد داشت.

دکتر نصراله‌الحسینی تصریح کرد: کارشناسان در این بازرسی‌ها، رعایت اصول و شیوه‌نامه‌های بهداشتی و استانداردهای ایمنی مکان و تجهیزات پزشکی، بیمه‌نمودن مکان‌های ورزشی، عوامل و ورزشکاران، انتصاب مربیان مجرب و دارای کارت مربی‌گری تاییدشده، ممنوعیت تجویز و مصرف هر نوع دارو و مواد نیروزا در مکان‌های ورزشی و عدم استفاده از دستگاه‌های غیر ورزشی نظیر برنزه‌کننده، لاغری و ماساژ و... را به مدیران باشگاه‌های ورزشی متذکر شدند.