هشدار در خصوص مصرف لوازم آرایشی

Last Update: ۱۳۹۷/۰۹/۲۸ ۱۲:۳۰| تعداد بازدید: 13

 

الگوی مصرف لوازم آرایشی در کشور مامتفاوت با کشورهای اروپایی است. یعنی خانم ها در این کشورها فقط برای مهمانی آرایش می کنند و در فعالیت روزمره و محل کار از مواد آرایشی استفاده نمی کنند و آرایش بیشتر معطوف به سن سالمندی است و معتقدند این جوانی است که  زیباست. امّا در ایران، خانم ها به طور روزانه از مواد آرایشی استفاده می کنند و حتی گاهی در محل کار بدون آرایش ظاهر نمی شوندو متاسفانه بیشترین رده سنی مصرف بین 15 تا 24 سالگی است.

نزدیک ترین آماری که در خصوص مصرف لوازم آرایشی وبهداشتی از سال ۲۰۱۵ وجود دارد، مربوط به سایت مجله «Beauty world middle East» است که دفتری در امارات متحده عربی دارد. این سایت می گوید ایران دومین رکورددار مصرف لوازم آرایشی و بهداشتی در خاورمیانه و هفتمین کشور رکورددار در این زمینه در سطح جهان است. به تعبیر این مجله اینترنتی، زنان ایرانی ۳۰ درصد از درآمد قابل تصرف خود را خرج محصولات زیبایی می کنند .

گردش مالی لوازم آرایش در ایران حدود ‌دو میلیارد و 400 میلیون دلار است که این رقم نیز ایران را پس از عربستان به‌ عنوان بزرگترین مصرف کننده لوازم آرایش در خاورمیانه معرفی می‌کند.

متاسفانه بخش عمده ای از مواد آرایشی مصرفی در ایران به صورت قاچاق وارد کشور می شود که که با استاندارهاي بين‌المللي فاصله بسياري دارد.

استفاده مکرر از لوازم آرایشی حتی اگر استاندارد باشد، بدون ضرر نخواهد بود.تشدید یا بروز آکنه بویژه در کسانی که پوست چرب دارند، از مهمترین عوارض استفاده از لوازم آرایشی است. همچنین قرمزی، تورم، خارش و تاول آبدار، کهیر، عفونت پوست، عفونت ریشه مو، تغییر رنگ پوست، تغییر رنگ و صدمه به ناخن و مو از عوارض استفاده مکرر از لوازم آرایشی است.

همچنین علاوه بر خطر بروز آلرژی و حساسیت پوستی ناشی از رنگ ها و مواد نگهدارنده موجود در لوازم آرایشی ،کسانی که از بدو تولد و کودکی زمینه حساسیت پوستی دارند، بیشتر در معرض حساسیت پوستی ناشی از مصرف لوازم آرایشی هستند و باید بیشتر مراقب باشند، زیرا حتی ممکن است این نوع حساسیت به مصرف مواد بهداشتی چون شوینده ها و مرطوب کننده ها نیز تسری پیدا کند.

توصیه می شود با توجه به عوارض استفاده طولانی مدت لوازم آرایشی (حتی تایید شده واستاندارد آن) وبا توجه به اینکه بخش عمده ای محصولات آرایشی ما قاچاق بوده و حتی برند های معتبر نیز از این قاعده مستثنی نیستند مصرف این لوازم را کمتر  و محدود به محافظت از پوست به منظور حفظ بیشترجوانی و شادابی پوست نماییم.